søndag 16. oktober 2016

Tøffelsokker i kurvmønster

Jeg fikk overbrakt disse sokkene en tid til bake med ønske om at jeg kunne kopiere dem. Og etter litt prøving fant jeg ut hvordan de var laget sånn noen lunde.

Jeg har lagt opp 54 masker på pinner 3,5,  strikket 3 runder vrang. Så er det 3 runder med 3 masker rett i kontrastfarge og slipper over 3 masker. Så en runde rett med hovedfarge før 3 nye runder med vrange. Det vil si at en strikker bare med 1 farge om gangen. Fortsett med dette til passe høyde (jeg hadde 10 kontrast ruter i høyden) Før en starter med hel. Jeg har brukt pinneguri sin beskrivelse. Der jeg hadde 8 svøp på hver side. Så er det bare å fortsette etablert mønster til passe lengde før en feller tå med 4 r og 2 sammen ut omg. 1 omg rett så 3 r og 2 sammen, fortsatte til den tok 2 og 2 sammen og snurpet sammen resten av maskene.

Garnet jeg har brukt er Viking sportsragg  som hovedfarge og dobbel Silja som kontrastfarger. Her er det virkelig mulighet for å bli kvitt noe restegarn hvis du ikke er redd for å feste tråder etterpå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar