fredag 28. juni 2013

Krotakaker

Jeg har vært med å laga krotakaker på Storeteigen i sammen med noen gode arbeidskollegaer.

Krotakaker er en grovere lefse (hverdagslefse) enn de vanlige lefsene som de fleste er vant med. Fyllet er nok også forskjellig som smør med sirup,syltetøy eller brunost osv.
Navnet krota har jeg forstått kommer av mønsteret som blir laget med ei krotekjevle.

Det er noe eget med stemingen når en kommer inn i et bakstehus og steiker tynne krotakaker over åpen ild på helle. Lukten av røyken som setter seg i kakene gir en ekstra god smak. Særlig erfarne var vi(de fleste) ikke, men fikk det til på et vis. Stabelen ble rimelig høy:)
De smakte himmelsk nystekte, og ubløtte. Vanligvis blir de bløtt noe smurt og spises med litt hard kjerne (al dente)

Jeg får iallfall en høy stjerne når jeg kommer hjem med disse

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for sist! Det var hyggelig å treffe deg igjen etter så mange år. En morsom liten tilfeldighet med våre valg av bloggnavn, der har vi tenkt mye likt :) Nå har jeg lagt meg til som følger og gleder meg til å følge med på hva du driver med.
    Ønsker deg en fin søndag!
    Hilsen fra Anette med bloggen "Mellom Himmel og Jordbær" :)
    Forresten, de krotakakene hørtes deilige ut, skulle gjerne ha smakt dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk for sist Anette;)

      Jeg har vært å sømfart bloggen din, ser det er mye fint heklearbeid, og strikking. Flotte bilder, det må jeg bli flinkere på :)

      Å det er bare å komme å smake.

      Slett