lørdag 9. mars 2013

Fisk i lange baner

Når man bor på gård med fryseren full av all slags godsaker av kjøtt, er fisk noe helt spesielt.

Denne uken har vi faktisk hatt fisk 3 dager, det er nok noe uvanligt.

Fiskegryte med høstens grønnsaker

Tirsdag laget jeg denne gode Fiske gryten fra godfisk.no jeg har laget den før, og viste den var god. Den minner om lapskaus med fisk synest jeg.

Torsdag kom min samboer hjem med 20 kg fisk som han hadde fått kjøpt av en lokal hobbyfisker.
Da ble det filetering for fullt, for ønsket var hjemmelagede fiskekaker. Etter endel leting på nettet etter en god oppskrift fant jeg denne hos Kjøkkentjeneste. Fiskekakene ble så gode at jeg trygt kan annbefale denne oppskriften.

Fiskeavskjæret puttet jeg i en gryte og kokte kraft av. Hele 2,5 liter redusert fiskekraft fikk jeg ut av dette.

Så da var det bare å sette igang å prøve å lage fiskesuppe for første gang i mitt liv.

 Ble faktisk ganske fornøyd med resultatet om jeg får skryte selv.



Dette ble en stor porsjon ca 2,5-3 liter suppe

ca 1 kg fisk i biter
400g reker

1 løk
1 fedd hvitløk
1/2 purre
1 chilli uten frø

6 dl fiskekraft
4 dl vann
1 fenikkel
2 gulrøtter
1 skive kålrot

1 ss hvitvinseddik
1 bs snefrisk
1/2 beger rømme
1 1/2 dl fløte


Salt og pepper hvis behov

Skar opp løk og purre, hakket chilli og hvitløk før jeg surret dette i panne med en liten klatt smør. Helte over kraft, vann og grønnsaker i biter og lot dette småputre til grønnsakene var myke. Tilsatte så resten unntatt fisk og reker. Lot alt småputre en stund, før jeg skrudde av varmen og tilsatte fisk og reker. Lot den stå på platen til fisken hadde trekt ferdig og så var det bare til å spise med vellyst.
I godt følge med disse gode rundstykkene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar